Chytit a nepustit

Business

marketing profit

Existují stovky různých definic marketingu, které jsou pro naše účely možná až zbytečně podrobné a komplikované. Všechny ale mají vždycky jedno společné – hlavní roli v nich hraje zákazník, jeho potřeby a přání. A protože naším cílem není udělat z vás marketingové specialisty, nabízíme definici vlastní: marketing = získat nové zákazníky a udržet jejich přízeň = zvýšit profit podniku. Jak tedy maximálně využít možností, které marketing nabízí?

 

1) Postupujte koncepčně

Kývnout na super nabídku na poslední chvíli za poloviční cenu je sice snadné, ale je to opravdu také to nejlepší pro váš podnik? Vážně jste zvolili ten nejvhodnější titul, načasování, grafické zpracování a podobně? Většina odpovědí se zřejmě nese ve stylu: „No, nebylo to sice asi úplně to pravé, ale za ty peníze…“ A přesně ve chvíli, kdy uvažujete takhle, je jasné, že jste peníze nejspíš tak trochu vyhodili z okna. Hlavu vzhůru! Uvědomte si, že vy jste ten, kdo tu platí a kdo si může vybírat! Ale nejdřív plánujte a teprve potom kupujte.

2) Ptejte se sami sebe

Hned na začátku si položte pár otázek: Co od reklamní kampaně čekám? Čeho přesně chci dosáhnout? Koho chci oslovit a kde ho najdu? Kdy je ten nejlepší čas? Jaké jsou možnosti? Co dělá konkurence? Kolik chci investovat? V odpovědích najdete klíč. Není to žádná věda, prostě používejte selský rozum a dívejte se pozorně kolem sebe.

3) Vytvořte identitu

Než začnete utrácet peníze za reklamu, ujasněte si, s jakými vizuálními prvky budete pracovat. Logo, jméno podniku, fotka, slogan a tak dále. Základní image by měla být velmi jasná, zapamatovatelná a hlavně nápaditá. Vytvořte vizi a zkuste si ji představit například na stránce časopisu, na webu, na billboardu, na tričku nebo na vizitce. Všude musí bezvadně fungovat, dnes stejně jako třeba za rok. A pamatujte – méně je někdy více. Obrázek dokonalého sushi upoutá víc než přeplněný plakát. Zaujmout! To je, oč tu běží.

4) Chyťte je

Teď, když už víte, co chcete a jak toho dosáhnete, pusťte se do realizace. Směřujete-li kampaň k určitému období, začněte včas (i několik měsíců předem). Vyjednávejte o ceně, ptejte se po last minute nabídkách, které však odpovídají vašim představám, dodržujte termíny dodání inzertních podkladů, spolupracujte s profesionálními grafiky. A jaké jsou nejlepší „chytací“ marketingové nástroje? Web; inzerce v médiích; soutěže o ceny (například v časopisech nebo rádiích); venkovní reklama – city lighty, rámečky v MHD, pouliční poutače; propagační materiály – letáky, brožurky, pohlednice, vizitky; lokální sponzoring – podpora místních kulturních a společenských akcí a další. Možností je nepřeberné množství. Při výběru se řiďte podle svých priorit, nikoli podle ceny. Jedna, byť dražší, přesně cílená investice je lepší než deset levných, ale průměrných!

5) Nepusťte je

Jistě se shodneme na tom, že udržet pozornost zákazníků je ještě mnohem těžší než ji získat. Je to běh na dlouhou trať a vyžaduje nepřetržité úsilí. Pro udržení věrných hostů je v první řadě absolutně nepostradatelná profesionalita a součinnost každého člena personálu. Marketingové aktivity jsou velmi dobrým pomocníkem. Základním předpokladem je poznat své hosty víc do hloubky, vytvořit osobní a trvalý vztah, navázat bližší kontakt. To vám umožní zákazníky rámcově selektovat a jednotlivým skupinám nabídnout konkrétní benefity. Může jít například o různé věrnostní a motivační programy, drobný dárek nebo květina pro dámu, rezervace oblíbeného stolu, služby osobního číšníka, zasílání aktuálního menu e-mailem nebo třeba o nabídku možnosti platby na fakturu. Tyhle malé investice se vám rozhodně vyplatí.

6) Staňte se marketingovým nástrojem

Nezapomínejte, že i váš podnik může být pro jinou firmu zajímavou lokalitou pro vlastní propagaci. Počínaje rámečky na toaletách přes stojany s časopisy až třeba po oblečení personálu. Zvažte i tuto variantu. Pronájmem reklamních ploch ve vašem podniku lze získat zajímavou částku, kterou můžete investovat zpátky do vlastního marketingu.

7) Šeptanda

Šeptanda je úplně specifickou formou komunikace. Je to neřízená střela, která se prakticky nedá nijak uchopit ani korigovat. Nemůžete ji uměle vyvolat ani zastavit. Věřte, že kdyby to šlo, všechny reklamní a komunikační agentury by „spuštění pozitivní šeptandy“ zařadily mezi své nejcennější služby. A zájem by byl, tedy samozřejmě o tu pozitivní, která může vyvolat vlnu nebývalého zájmu. Takové osobní doporučení je nad všechny reklamy světa. Ovšem šeptanda má i druhou tvář, jejíž jméno je pomluva. Zákeřná, nebezpečná, přinášející zmar a totální zkázu. Ne nadarmo se říká: „Spokojený zákazník řekne třem, nespokojený třiceti.“ Jediné, co s tím můžete dělat, je, že se budete o hosty starat tak, aby byli vždycky spokojení.

Zdroj fotografií: Pexels

Adéla Srdénková, 16. 03. 2018