Dobropodniky: Když gastronomie potkává sociální podnikání

Příběhy

inspirace příběhy sociální podnikání trend

Provozů pomáhajících nějakým způsobem znevýhodněným lidem je celá řada, od malých kaváren až po velká bistra s vlastní kuchyní. Sociální podniky mají svá specifika a pro provozovatele i nějaké výhody. Zjistili jsme, jak taková místa fungují a kam se vyplatí vyrazit.

Sociální kavárnou nebo bistrem se není možné se jen tak prohlásit. Za takovou firmu je považovaný podnikatelský subjekt, který vytváří pracovní příležitosti pro osoby znevýhodněné na trhu práce. Zároveň takovým osobám, zdravotně postiženým nebo sociálně znevýhodněným, k práci poskytuje potřebnou pracovní i psychosociální podporu.

Takové podniky spadají do sociální ekonomiky, ale i tak by měly být provozy konkurenceschopné. Svůj zisk často investují zpět do podnikání a mezi jejich hlavní priority patří etika podnikání. Sociální podnik je často mezistupněm pro znevýhodněné lidi a místem, kde se připravují pro vstup do klasické ekonomiky.

Rovné podmínky pro všechny zaměstnance

V sociální firmě vedle sebe pracují jak znevýhodnění zaměstnanci, tak i ti zcela “běžní”. Podmínky by měli mít ale všichni stejně nastavené s platem odpovídajícím jejich práci. Uvádí se, že sociální firma má mít minimálně 25 %, maximálně 55 % lidí se znevýhodněním.

Finance

Příjmy sociální firmy musí minimálně z 50 % tvořit vlastní podnikání. V drtivé většině ale bývají tyto podniky navázány svojí činností na neziskovky a zaměstnávání znevýhodněných lidí můžou vyrovnávat pomocí dalších zdrojů jako jsou dary, dobrovolnické práce nebo dotace a granty z prostředků veřejných rozpočtů.

Po celé České republice vzniklo a stále vzniká velké množství míst, kde se spojuje skvělé jídlo a pití spolu se společenským přesahem a konáním dobra. V druhém díle Dobropodniků s námi objevte všechna místa, která by neměla uniknout vašim hledáčkům.

Karolína Hejlová, 18. 03. 2018