Espresso tonik jako neohraná klasika

Drinks

espresso tonik káva koktejl

Známe ho všichni a čím dál více se objevuje v kavárnách nebo barech. Je totiž dokonalý. A to nejen svou chutí, ale i vzhledem a možnostmi, které baristům nabízí. Jde o espresso tonik. O náhodu, která vznikla jednoho chladného večera ve Švédsku.

Je horko. Chcete se osvěžit, nakopnout, a přitom si vychutnat prvotřídní Etiopii nebo Keňu. Není nic lepšího než si objednat espresso tonik. Nejlépe přímo na baru, abyste se nechali unést opojnou vůni čerstvě mletých kávových zrn a upřeným pohledem hleděli na baristu, který pomalým pohybem nalévá dvojité espresso na praskající led s tonikem. Už jste tu scenérii viděli tisíckrát a stále vás nepřestane uchvacovat.

Na jednu stranu jde o jednoduchý drink – kombinaci dvou surovin. Ale i ty nejjednodušší věci v sobě ukrývají určitá pravidla, která zaručí dokonalý výsledek.

Začněme od toho nejjednoduššího. Espresso tonik má mít svou správnou sklenici. Velkou tak akorát, aby se celá naplnila ledem a doplnila tonikem a kávou. Doporučuje se velikost 350 ml. Led by měl být z filtrované vody, jelikož i samotná voda ovlivňuje chuť a vůni kávy a může ji docela znatelně narušit. Následně přichází na řadu tonik. S tím se všelijak experimentuje. Může se použít bylinkový, suchý, jemně ovocný, květinový. Ochucený i klasický. Jaký upřednostňují samotní tvůrci drinku? Tonik, který má výrazné a kyselé tóny. A to právě kvůli espressu, které by mělo mít samo o sobě vysokou aciditu. Takže až budete stát před rozhodnutím, jakou kávu do drinku použít, určitě zrnka z Etiopie, případně Keni nebo Rwandy.

Ale jelikož espresso tonik, původem ze švédské kavárny Koppi Roasters, vznikl tak nějak náhodou, je zcela na baristovi, jak si přípravu osvojí a čím ji oživí. Proto také můžete v nabídce najít třeba i cold brew tonik nebo různé druhy ozdob, které si barista volí takovým způsobem, aby seděly k tónům kávy a bylinkovým kombinacím toniku. A ať už to bude plátek pomeranče, grepu nebo snítka rozmarýnu, rozhodně to dohromady vytvoří neukojitelný zážitek.

„Espresso tonik začal naši kavárnu vystihovat. Zákazníci si ho zamilovali a ze všech prodaných ledových káv tvořil 95 % objednávek. Navíc vypadá skvěle a díky tomu se jednoduše šířil i po sociálních sítích.“ Nicméně až po zmínění jejich kavárny a drinku v New York Times, se espresso tonik rozšířil i do dalších kaváren a vznikla z něj receptura, bez které bychom si dnešní baristickou scénu nedokázali představit.

Zkrátka, ať už si jej dáte kdekoliv a v jakékoliv kombinaci, vychutnejte si každý detail. Ledové osvěžení, kávové tóny, bylinkové kombinace toniku, a hlavně samotný okamžik.

Barbora Karchová, 16. 09. 2018