Kamil Vránek: Na dobré věci se vyplatí počkat

Nezařazené

Guinness má v Česku oficiální zastoupení už od roku 1994, od ledna 2016 značku distribuuje společnost Ultra Premium Brands. Ambasadorem piva Guinness je Kamil Vránek, jenž se o značku stará a vyvrací mylné představy českých konzumentů o tomto pivu.

Jak je Guinness oblíbený u českého národa „pijáků piva“?

České pivo je světový fenomén. My Češi ho umíme vařit, ocenit i pít a zahraniční pivovary proto mají nezřídka problém se na místním trhu prosadit. Guinness ale není pivo, jak ho známe. Je to zkrátka Guinness.

A jak si Guinness vede v domácím Irsku?

Guinness je neodmyslitelnou součástí každého irského pubu a je na něj hrdý celý národ. Začátkem 19. století byl pivovar Guinness největším zaměstnavatelem v Dublinu – pracovala pro něj každá třetí rodina. Spousta Irů je proto na Guinness nejen hrdá jako na legendární stout, který se zrodil v jejich zemi, ale pojí je k němu mnohem hlubší pouto, protože hrál významnou roli v životech členů jejich rodiny. Guinness zahlédnete na každém rohu. Zejména Dubliňané si navíc dodnes uvědomují, že se pivovar také významně zasloužil o renovaci a rozkvět města, do kterého investoval – a dodnes investuje – nemalé finance. Přesto Irsko není ve spotřebě Guinnessu na prvním místě. Prvenství patří Spojenému království a druhá příčka, zdánlivě překvapivě, Nigérii. Tam otevřeli pivovar v roce 1963 a irský stout je dnes tak rozšířený a populární, že se s vámi bude nejeden domorodec dohadovat, že původně pochází z Afriky.

Jak probíhá výroba a kontrola kvality?

Postupy výroby piva Guinness se stále modernizují, avšak základní proces jeho vaření je dodnes stejný, jaký byl za života Arthura Guinnesse (1725–1803), zakladatele značky. Klíčové ingredience jsou čtyři – voda, ječmen, chmel a kvasnice. Voda hraje ve výrobě naprosto zásadní roli, musí být mimořádně kvalitní. Nepochází z dublinské řeky Liffey, jak se lidé často mylně domnívají, ale z pramenů nedalekých hor Wicklow. Ječmen pochází výhradně od irských hospodářů, kteří jej pivovaru dodávají po celé generace. Jeho pražení probíhá pod přísným dohledem, jelikož 230 °C je málo, ve 235 °C zase ječmen vzplane. Teplota proto musí být vždy 232 °C. Chmel použitý při výrobě piva Guinness pochází z několika zemí, mezi kterými je také Česká republika.

Kvůli záruce kvality a konzistence musí každou várku uvařeného piva před expedicí celkem třiadvacetkrát zkontrolovat tým ochutnavačů. Ti se scházejí dopoledne, kdy mají chuťové pohárky v nejlepší formě. Tím však zajišťování kvality nekončí. Odběratelé sudového piva Guinness jsou náležitě poučeni o zásadních faktorech, na které je třeba brát neustále ohled. Mezi ně patří stálá teplota piva, přesně dávkovaná směs plynů dusíku a oxidu uhličitého, čisté pivní trubky, čistá suchá originální sklenice Guinness a perfektně načepovaná pinta podle přesně daných pravidel.

V čem je důležitý čas a způsob čepovaní? Na co si dát pozor?

Záleží na každé vteřině, ale čekání se vyplatí. Typické čepování nadvakrát, které zabere 119,5 vteřiny, je nezbytným krokem, který pintu Guinnessu dovádí k dokonalosti. Čepování a prezentace probíhají v šesti krocích – v ideálním případě je třeba dávat pozor na dodržení každého z nich, protože každý má svůj smysl. Vždy personálu kladu na srdce, aby nepodceňoval čistotu a suchost sklenic, do kterých Guinness čepuje, a používal výhradně originální sklenice. Jedině tak dosáhnou dokonalého lavinového efektu a bezchybné, nezaměnitelné pěny, kterými je Guinness Draught proslulý. Samozřejmostí je originální výčepní technologie Guinness. Doma si můžete od roku 1988 vychutnat dokonalý Guinness Draught v kvalitě, která se vyrovná čepovanému. Pivovar tehdy přišel s revolučním řešením a světu představil tzv. widget – kapsli napuštěnou dusíkem, která je uvnitř každé plechovky Guinness Draught. Po otevření se tlakem poruší a celý Guinness pomocí dusíku řádně nasytí. Obsah co nejrychleji přelijte do originální sklenice a užijte si ikonický lavinový efekt. Guinness Draught ve skleněné lahvičce je oproti plechovce určen k pití přímo z láhve.

Jaké mýty a nepravdy pivo Guinness provází?

Těch je spousta. Většina lidí se domnívá, že je Guinness černý, ve skutečnosti je rubínově červený. Stačí naplněnou sklenici pozvednout proti slunci a uvidíte sami. Zcela zásadní mýlka se týká síly Guinnessu. Spousta lidí ji odvozuje od barvy piva – mají za to, že čím tmavší pivo je, tím větší procento alkoholu obsahuje. Pravda ale je, že barva nehraje v síle ani hořkosti piva roli a udává většinou míru pražení sladového ječmene. Výjimkou jsou uměle dobarvovaná piva, mezi která však Guinness rozhodně nepatří.  Často se setkávám s utkvělou představou, že Guinness dosahuje síly šestnáctistupňových piv, a mnohé proto překvapí, když jim řeknu, že Guinness Draught určený pro Evropu obsahuje kolem 4,1 až 4,3 % alkoholu a na českém trhu se tím pádem řadí mezi lehčí piva. Nezřídka se setkávám s přesvědčením, že Guinness Draught neobsahuje bublinky, nebo jich má málo. Naopak – je sycen přesným poměrem dusíku (75 %) a oxidu uhličitého (25 %), d.ky čemuž jsou bublinky menší, nicméně jediná pinta jich obsahuje neuvěřitelných 30 milionů.

Guinness je možné využít i v kuchyni – do jakých pokrmů se hodí, případně s čím by jej bylo možné párovat?

Možností je nekonečně. Vaření je moje obrovská vášeň, proto doporučuju vyzkoušení: irský pokrm Beef & Guinness Stew – dušené hovězí s velkou porcí zeleniny podlité pivem Guinness Draught, který mu dodává specifickou chuť, již miluje (nejen) celé Irsko. Chutí připomíná jemný guláš. Co se párování týče, Guinness se obecně hodí k červenému masu. Když si ho dáte k pořádnému hovězímu burgeru, k pečeným vepřovým žebrům nebo třeba ke kančímu, nemůžete šlápnout vedle. To stejné platí pro Guinness a mořské plody. Humři či ústřice se ostatně dostaly i na ikonické, všemi milované reklamy z minulého století, které maloval John Gilroy a které jsou s Guinnessem neodmyslitelně spjaty dodnes. A speciální tip: díky charakteristickým tónům kávy a čokolády se Guinness Draught skvěle snoubí s vydatnými dezerty. Zkuste ho s vanilkovou zmrzlinou nebo čokoládovou pěnou, budete příjemně překvapeni.

Zdroj fotografií: UPB / Michal Šula 

Advertorial, 10. 06. 2018