Manifesto: trend jídla na ulici už je plně doma i v Praze

Inspirace

aerofilms Angelato Bistro 8 CHLØBÍČEK CK Knödelrei Došas Doubleshot Etnosvět Faency Fries Gran Fierro manifesto Ollies pop-up SaSaZu Sklizeno street food The Craft Wine Food

Manifesto je novým svěžím větrem na pražské gastronomické scéně. Po dobu „700 dnů a 100 víkendů“ bude, počínaje minulým týdnem, oživovat prostor u Masarykova nádraží a servírovat návštěvníkům prvotřídní street food i kulturu mnoha žánrů a podob.

V pátek 8. června otevřel dlouho připravovaný projekt Manifesto, neboli „kulturně-gastronomický pop-up“. Stojí za ním šéf neziskové organizace reSITE Martin Barry, ve spolupráci s Aerofilms, kterým se takto podařilo vdechnout život do původně zanedbané zóny mezi Masarykovým nádražím a Florencí.

Oživovat město

Dočasně nevyužitý pozemek si autoři projektu vypůjčili od společnosti Penta Real Estate, která v tomto místě do budoucna plánuje trvalý redevelopment. Ačkoli se jedná o lokalitu v samém srdci města a v bezprostřední blízkosti mnoha důležitých dopravních spojnic, ležela dlouhou dobu ladem. A nejedná se o ojedinělý případ, podobných hluchých míst se v Praze nachází více. Právě projekty jako Manifesto, jejichž obdob najdeme po celém světě bezpočet, se snaží na tento fakt upozorňovat, město propojovat a zapomenuté lokality oživovat.

„Už nespočítám, kolikrát jsem slyšel, že je to šílené. Ale nakonec se každý, s kým jsem o Manifestu hovořil, k nápadu stavěl příznivé̌, ať už šlo o majitele pozemku Pentu Real Estate, lidi z Aerofilms, lidi z pražské kulturní scény i potenciální dodavatele street food. Snažíme se oživit zapomenuté místo, nabídnout inovativní a ekonomicky udržitelnou náplň s kulturním významem, a vytvořit tak hodnotu, z níž vytěží místní obyvatelé, malé podniky i turisté. To, že koncept vytváříme všichni společně a dočasně, je součástí jeho půvabu,“ svěřuje Martin Barry, zakladatel reSITE.

„Když byl možný londýnský Boxpark nebo TimeOut Market v Lisabonu, věřil jsem, že Manifesto v Praze otevřeme. K Manifestu vedly dva roky práce a k jeho vzniku pomohlo město, tři investoři, tři sponzoři a spolupracují na něm partneři různorodé povahy z neziskového, soukromého i veřejného sektoru. Je to živý organismus, který budou spoluvytvářet všechny zapojené kulturní iniciativy, restaurace a hlavně návštěvníci. Manifesto by se mělo stát místem, kde se budou potkávat obyvatelé Prahy, lidé z přilehlých kanceláří, rodiny, hipsteři i návštěvníci a turisté,“ dodává Barry.

Jídlo, kultura a ulice – v centru města

Manifesto tvoří celkem 27 kontejnerů, jejichž obsah je velmi různorodý. Setkáte se zde s gastronomickými projekty převážně na bázi street foodu, designem, uměním i bohatým kulturním programem. Autoři projektu kladou důraz na „ozeleňování“ celé lokality, doslovně i v přeneseném slova smyslu. Rostlinné instalace v prostorách objektu i na střechách kontejnerů si vzalo do parády Haenke, zelenější „duši“ zase zajistí biologicky odbouratelné obaly, naprostá minimalizace plastů a důsledné třídění odpadu. Zajímavostí je také kompletní „cashless“ provoz, za kterým stojí další partner projektu, společnost Mastercard.

O gastronomickou část projektu se v Manifestu stará více než 20 podniků. Naleznete zde street food v podání restaurace SaSaZu, burgery od The Craft, Itálii z Wine Foodu, Argentinu dle Gran Fierro, Indii od Došas, český street food CK Knödelrei, fusion z dílny Bistra 8, vegetariánskou kuchyni podle restaurace Etnosvět, fancy hranolky od Faency Fries, či „chleba s otevřenou tváří“ od CHLØBÍČEK. Nebude chybět ani zmrzlina od Angelato, dorty Ollies, káva Doubleshot, kvalitní suroviny ze Sklizeno a samozřejmě ani nezbytný pitný režim v podání Manifesto Barů.

Rozhodně se však nebude jednat jen o další identické pobočky výše zmíněných podniků. Každý z nich bude nabízet menu speciálně koncipované pro Manifesto a jeho street food filosofii. Tak, aby se vyhovělo rychlému provozu s přípravou na místě, požadavku sezónních a lokálních surovin i „pouličnímu“ způsobu servírování. O rozmanitost rozhodně nebude nouze, takže trasu svých pochůzek v okolí Masarykova nádraží a Florence můžete nyní bez obav směřovat přes Manifesto – a klidně každý den.

Jak již bylo zmíněno, náplní projektu zdaleka není jen jídlo. Návštěvníci se zde dočkají také kulturního vyžití, od umění přes hudbu až po filmy. The Chemistry Gallery nabízí práce sochařů Adama Stanka a Heleny Sequens či šperky Janji Prokič. Stylové papírnictví kaš-mi-daš zase naservíruje potřeby i kurzy pro tvořivé. Každé pondělí bude na programu kino v podání Aerofilms, denně pak prostor naplní hudbou DJs i nevšední hudební projekty z Česka i zahraničí. Do budoucna se však počítá s mnoha dalšími akcemi od lekcí vaření přes tvůrčí a pohybová představení až po pohádky pro děti. K dispozici bude také designově relaxační prostor z dílny magazínu Soffa.

Na vlně street-food-pop-up trendu

Dle autorů projektu je Manifesto inspirováno zejména Boxparkem – londýnským street foodovým marketem složeným z kontejnerů, který byl údajně prvním projektem svého druhu na světě. I v dalších zemích ale nalezneme množství podobných příkladů, které propojují jídlo a designové produkty s pouličním konceptem.

Jedním za všechny může být Kodaň, ze které se stává doslova Mekka evropské (ale i světové) gastronomie a street food zde má vybudováno své pevné místo. Marketů s rozmanitými stánky s jídlem je zde hned několik, Manifestu nejpodobnější je ale teprve pár týdnů zpátky otevřený Reffen, který rovněž sází na propojení kontejnerů, street foodu, designu, kultury, kreativity, ale také udržitelnosti.

Podobnou koncentrací všech aktuálních trendů a inovativních myšlenek nejtěžšího kalibru disponuje v evropském měřítku bezesporu Berlín. Jeho multikulturnost se nejlépe projevuje právě skrze jídlo a street food je nejjednodušší cestou, jak zaujmout místní foodies. Různé pop-upy, pravidelné i ojedinělé trhy a festivaly i další street food akce oživují ulice, staré industriální budovy či tržiště téměř na denní bázi. Za zmínku rozhodně stojí například Markethalle Neun se svými Street Food Thursdays.

Pouličnímu jídlu se daří také v Budapešti. Místní „street food court“ Karaván už má na městské gastro scéně jasné místo a okolní „ruin bary“ umístěné ve vnitroblocích původně chátrajících domů jdou myšlence oživování města směle naproti. Lisabonský TimeOut Market zase pod jednou střechou propojuje ty nejlepší nápady a podnikatelské projekty Lisabonu – od restaurací přes bary a obchody až po hudební a kulturní program. Podobně koncipovaný market jako je ten v Lisabonu najdeme například v Göteborgu pod názvem Lindholmen Street Food Market.

Pokračovat s dalšími příklady bychom mohli ještě dlouho. Trend je tudíž jasný a Praha se úspěšně snaží nezůstat pozadu. Doufejme proto, že Manifesto bude dostatečným manifestem gastronomických nápadů a možností a inspiruje novou vlnu inovativních projektů.

Bára Kebová, 11. 06. 2018