Jak rozběhnout super podnik i na špatném místě?

Business

business Kateřina Fragnerová tipy

Umístění restaurace je pro její úspěch stejně důležité jako skvělé jídlo a servis. Na tom se shodne většina restauratérů. Jenže jak už to tak bývá, ta nejlepší místa jsou buď nemilosrdně rozebrána, nebo je jejich provoz astronomicky nákladný. Jak tedy rozběhnout dobrý podnik i na špatném místě? Na to jsme se zeptali Kateřiny Fragnerové, poradkyně pro gastronomii z „Jak voní tymián”.

Inspirujte se úspěšnými

Nemusí jít jen o odlehlejší oblasti, stačí suterén nebo výše položená patra. I taková místa mohou být problematická. Důležité je vedení takové restaurace a její prezentaci správně uchopit. „Počítejte s tím, že takový projekt trvá déle rozběhnout, stojí více úsilí a peněz a celý koncept je finančně náročnější na propagaci,” uvádí poradkyně pro gastronomii Kateřina Fragnerová.

Inspirujte se proto jinými restauracemi, které skvěle fungují, a přesto nestojí v centru dění. „Zaručenou radou je vytvořit příjemný prostor, na který bude navázaná originální koncepce, ušitá na míru cílové skupině. Je potřeba, aby celý koncept působil autenticky. A počítat s tím, že budete potřebovat více peněz na rozjezd,” radí Kateřina.

Dokonalým příkladem je restaurace Babiččina zahrada stojící na odlehlém místě v Praze-Průhonicích. Místo provozovny je příjemné, útulné, ale rozhodně ne v centru města. Průhonice totiž nejsou místem, kam byste zamířili za luxusními gastro zážitky, a přesto zde restaurace Babiččina zahrada úspěšně funguje už více než pět let.

Neopakujte stejné chyby

Najděte si ale příběhy i těch restaurací, které takové štěstí neměly a jejich fungování rychle skončilo. Pokud totiž budete znát nejčastější důvody, proč tyto restaurace selhaly, budete schopni správně rozpoznat signály, které k tomu vedou, a udělat díky tomu správná rozhodnutí.

Zjistěte, co vaši zákazníci chtějí

Nikdy přitom ale nezapomeňte na samotné zákazníky. Ti jsou hnacím motorem každé restaurace, a tak by vás jejich názor měl zajímat na prvním místě. Proveďte si nějaký průzkum trhu. Jací jsou lidé, kteří žijí a pracují v této oblasti? Co opravdu chtějí? Po čem jejich srdce a chuťové pohárky touží?

Já si u všech projektů, na kterých spolupracuji, vždy dělám mnohastránkový průzkum, který zohledňuje například i rozvoj dané lokality do budoucnosti a dlouhou řadu dalších věcí. Je potřeba tomu koncept naprosto přizpůsobit a zohlednit v něm cílovou skupinu,” potvrzuje Kateřina z Jak voní tymián.

Díky tomu budete přesně vědět, jakým směrem se vydat. Jestli tady otevřete pivnici, malou rodinnou hospůdku, kavárnu či cukrárnu. Není totiž nic horšího, než jít proti zákazníkům.

Menu přizpůsobte dané oblasti

Také samotné menu přizpůsobte dané oblasti. Jedná se o starou židovskou čtvrť? Zaveďte židovské speciality. Bydlí v okolí mnoho cizinců? Zaměřte se na zahraniční pochoutky. Pohybuje se v okolí velké množství mladých lidí a studentů? Otevřete si pulsující bistro s moderními pokrmy. Zkrátka se dané situaci snažte maximálně přizpůsobit.

Nezapomeňte na dostatečnou propagaci

V neposlední řadě hraje klíčovou roli také propagace takové restaurace. O té již byla zmínka na začátku článku. Musíte počítat s tím, že na ni vynaložíte mnohem více prostředků, než například restaurace stojící v centru města. Tak to prostě je. Pokud ale propagaci věnujete dostatek práce, peněz, úsilí i času, vaše snaha se vám vrátí.

Špatným místům se ale raději vyhněte

Pokud ale nechcete riskovat možný rychlý konec, nemáte dostatečné finanční prostředky a nechcete věnovat mraky času propagaci takového podniku, raději se špatnému místu už předem vyhněte.

To na závěr radí také Kateřina Fragnerová: „Většinou se snažím klientům otevření projektu na špatném nebo zastrčeném místě rozmluvit. Zvláště tehdy, když jsou pouze v nájmu, a tudíž na omezenou dobu. Jiná řešení navrhuji, když jsou ve svém vlastním prostoru a je šance na dlouhodobě se rozbíhající projekt, u kterého se dá předpokládat, že z něj bude například rodinná, generacemi postupně předávaná a oblíbená restaurace.

Natálie Markovská, 20. 02. 2018