Budoucnost piva právě dnes: Lokál představil výčep nové generace

Drinks Inspirace

Byli jste někdy na dovolené v zahraničí a z ničeho nic vás popadla obrovská chuť na pravé české „pivínko“? Jenže to, co jste si zde objednali, mělo k řádnému českému pivu na míle daleko, stejně jako vy v danou chvíli? Tak tomu bude od teď konec. Pražský Lokál v Dlouhé se od pátku pyšní novým výčepem, který vymysleli a navrhli lidé z Ambiente ve spolupráci s designéry ze studia Olgoj Chorchoj. K jeho přednostem patří bezchybná kvalita piva a menší nároky na odbornou péči, díky které si nyní budete moct vychutnat vynikající české pivo kdekoliv na světě.

Lokál představil výčep nové generace. Unikátní je v tom, že chladí pivo až do samotného načepování do skla. Normálně jsou chlazené pouze tankové místnosti. Ovšem v tomto případě je chlazený každý milimetr, kudy pivo proudí. Díky tomu má ve chvíli čepování zákazníkovi perfektní teplotu, chuť i vůni. Zatím si jej mohou užít pivaři pouze v pražském Lokále v Dlouhé, avšak tvůrci tohoto výčepu nové generace nevylučují, že si jej může pořídit jakákoliv restaurace na světě. Jeden takový výčep by měl být k prodeji za jeden až dva miliony korun.

Unikátní myšlenka, která spatřila světlo světa po 10 letech

Nebylo to ale nijak jednoduché. Tvůrci tohoto výčepu nad tímto nápadem přemýšleli celých 10 let a usilovně na něm pracovali rok. „Vždycky jsme si přáli, aby u nás pivo chutnalo stejně jako v pivovaru. Díky tomuhle výčepu je naplnění této výzvy nadosah. Už deset let jsme o takovém zařízení přemýšleli a poslední rok na něm intenzivně pracovali,“ říká Tomáš Karpíšek, jeden z hlavních tvůrců nového výčepu.

Navíc se jedná o společnou práci celého zástupu lidí. Svým dílem k němu totiž přispěli všichni výčepní Lokálů, respektive svými poznatky, postřehy a nápady. Nový výčep byl tedy navržen tak, aby co nejvíce usnadnil práci výčepním, oni se tak mohli soustředit na samotné čepování piva a zároveň dokázali nabídnout zákazníkovi pivo jako z pivovaru kdekoliv na světě. Tedy za předpokladu, že tam právě tento nový a moderní výčep bude stát.

„Za tím, aby naše pivo bylo lepší než jinde, stojí mnoho práce navíc. Chtěli jsme proto vytvořit nějaké autonomní zařízení, které tuto práci kolem ušetří a zároveň nabídne pivo v nejlepší kvalitě,” přibližuje zakladatel sítě Ambiente a jeden ze spolumajitelů Lokálu Tomáš Karpíšek.

Výčep nové generace

To nejpodstatnější na novém výčepu jsou ale použité technologie. Všechny cesty, kterými pivo z tanku putuje, jsou integrovány v jednom chlazeném zařízení. „Pivo se v žádném okamžiku nedostane mimo chlazený prostor. V teple totiž dochází k množení bakterií, které způsobují znečištění, a trubky se kvůli tomu musejí často sanitovat,“ vysvětluje Lukáš Svoboda s tím, že součástí výčepu je rovnou i sanitační zařízení.

Právě to je onen klíčový prvek, který činí z tohoto výčepu unikátní a nenahraditelné zařízení. Navíc veškeré klíčové uzly hlídají čidla a hodnoty se propisují nejen na digitální tabuli, která je umístěna nad výčepem, ale také v reálném čase online. Výčepní, majitel hospody nebo i host tak v každém důležitém bodě vidí aktuální teplotu piva, upozornění na jakýkoliv výpadek i datum blížící se sanitace. Za hodinu dokáže zkušený výčepní načepovat z tohoto výčepu na 200 piv v té nejlepší kvalitě.

Kde se s novým výčepem setkáte?

Zatím je sice výčep nové generace umístěn pouze v pražském Lokále v Dlouhé, ale postupně si jej budou moci štamgasti užít i ve všech ostatních Lokálech. „Jde o první prototyp. Postupně ho budeme dávat do dalších Lokálů a také připravujeme nový koncept podniků vybavený jen tímto výčepem,“ prozrazuje Tomáš Karpíšek.

A pak? Pak nový prototyp výčepu zamíří třeba i do světa. Jeho tvůrci jsou totiž otevřeni jakékoliv mezinárodní spolupráci. „Umíme si představit, že ho dodáme i do jiných hospod a restaurací mimo Lokál a Ambiente,“ říká Tomáš Karpíšek, jemuž jde primárně o kvalitu čepovaného piva.

Za několik let si tak budete moct vychutnat pravé české pivo jako z pivovaru třeba v New Yorku, v Sydney nebo v Tokiu. „Chtěli bychom, aby si lidé skvělé české pivo mohli vychutnat třeba i na nádraží v Londýně,“ dodává Tomáš Karpíšek.

Unikátní technologií i vzhledem

Nový výčep dokáže zaujmout hned na první pohled. V Lokále Dlouhááá stojí přímo naproti vchodu z Dlouhé ulice. Každého, kdo vstoupí, tedy zaujme už na první pohled. Je to něco, co tady ještě nebylo. Oblá pípa, obří tanky s pivem, robustní kamenná deska, která vypadá, jako by nad tanky levitovala. Tanky, trubky a další „vnitřnosti“ výčepního zařízení zůstaly odhalené. Celé zařízení váží zhruba 600 kg. Dokonalé nasvícení pouze podtrhuje celou atmosféru.

„Při promýšlení návrhu jsme se inspirovali tím, jak historicky vypadaly klasické výčepy, a propojili jsme to s moderním čistým designem a nejnovějšími technologiemi. Deska starých výčepů byla velmi často z kamene – tento prvek jsme se rozhodli zachovat. Vybrali jsme kámen, o kterém si myslíme, že bude lepší než nerez. Nejdůležitější pro nás byla odolnost a savost, proto jsme nakonec zvolili křemenec. Nejenže toho hodně vydrží, ale taky krásně vypadá a je radost si na něj sáhnout,“ vysvětluje designový záměr Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj.

Jak ještě více podtrhnout dokonalou chuť českého piva?

Tradiční české pivo už máte. Nejmodernější výčepní zařízení na světě taktéž. Jak tedy ještě více podtrhnout dokonalou chuť českého piva? Správnou péčí o výčepní sklenice. To je poslední krok celého výčepního procesu, který může kvalitu piva a výslednou chuť ovlivnit.

Sklenice musí být dokonale omyté, opláchnuté ve studené vodě a zároveň také zchlazené. Pokud to všechno zajistíte, budete podávat zákazníkovi i díky výčepu nové generace tak chutné pivo, že od vás nebude chtít odejít.

Budoucnost moderního výčepu

Zatím se ale stále jedná pouze o prototyp. Ten byl navíc minulý týden v pátek, 8. listopadu 2019, při představení veřejnosti vůbec poprvé otestován. Je tedy potřeba vytvořit ještě několik dalších prototypů, než se s nimi setkáme i v dalších restauracích. Pak už to ale bude jen krůček k rozšíření do celého světa.

„Chceme z Lokálu dělat hi-tech hospody, ale zároveň se při tom chceme držet pivního řemesla a umožnit, aby české pivo bylo co nejlepší na více místech. Náš nový výčep si dokážeme představit třeba v Londýně na nádraží nebo někde v hotelu, kde bude výčepní bez složitých zařízení čepovat stejně dobré pivo jako my,“ uzavírá své povídání Tomáš Karpíšek. Pokud jste tedy milovníky tohoto zlatavého moku, těšte na jeho zářnou budoucnost.

Natálie Markovská, 11. 11. 2019