České restaurace jdou s dobou. Někde vás už obslouží jenom automat

Inspirace

automat inspirace restaurace budoucnosti

Současné technologie postupují kupředu mílovými kroky. Každou chvíli média přináší zprávy o nových možnostech, technických vymoženostech, inovacích a nápadech. Ani gastronomii se tyto převratné novinky nevyhýbají. Na mnohých místech si tak již dnes můžete objednat jídlo pouze díky automatu, nebo si třeba nechat nalít víno robotickou paží. Vítejte v moderních restauracích 21. století.

Žijeme v době nevídaného technického pokroku, žijeme ve světě budoucnosti. To, co bylo před lety pouhou předlohou vědecko-fantastických filmů a co bylo vnímáno jen jako výplod bujné fantazie filmařů, je dnes běžnou realitou. Často si ani neuvědomujeme, v jak úžasné době žijeme a s jakými technologiemi pracujeme. Podívejte se na několik přesvědčivých důkazů, že sci-fi scénáře se dnes stávají realitou.

Cyberdog

Na konci loňského roku se kousek od metra Nové Butovice otevřel unikátní podnik Cyberdog, projekt výtvarníka a sochaře Davida Černého založený na myšlence pokroku. Cyberdog vás upoutá hned na první pohled. Nejedná se totiž o klasickou restauraci, jakých po Praze potkáte stovky. Toto technologicko-informační centrum je dvoupatrovou stavbou, která vypadá skoro jako vesmírná loď. A futuristický dojem nekončí ani uvnitř.


Cyberdog, foto: Jiří Šebek

Cyberdog je totiž úplně první robotickou vinárnou na světě. Místo klasické obsluhy vám zde víno nalije robotická ruka od Kuka Robotics. Ani jinak se zde s lidskou obsluhou téměř nesetkáte. Víno, ale i kávu a další nápoje nebo jídlo si objednáte pomocí mobilní aplikace. Robotická ruka nalije víno, ostatní připraví lidští pracovníci a vše zaveze speciální distribuční systém v podobě vozíkové dráhy. Ta rozváží jednotlivé objednávky k jednotlivých stolkům umístěným v obou patrech objektu.

Jelikož Cyberdog není jen gastronomickým provozem, ale také technicko-informačním centrem, sledují zde bedlivě i aktuální dění ve světe technologií. Díky pravidelným projekcím v prvním patře pak budete v obraze i vy.

360pizza

O něco méně futuristický je koncept pizzerie 360pizza, za jejímž vznikem stojí Pert Cichoň. Ovšem i tento koncept je částečně bezobslužný. U elektronického kiosku si můžete sestavit pizzu dle vlastní chuti z dostupných ingrediencí nebo si vybrat jednu z přednastavené nabídky. Při objednávce, sestavování pizzy ani placení tak nekomunikujete s žádným člověkem. Vše zvládnete pouze díky plně automatickým kioskům. I zde tedy tradiční obsluhu vyměnili za moderní technologie.

Pak už stačí jen počkat šest minut a pizzu si vyzvednout. Koncept se výrazně neliší od objednávkových kiosků v řetězci McDonald’s, které nově také dovolují možnost volby vlastních ingrediencí do svých sendvičů. V čem je tak 360pizza oproti tomuto řetězci stále napřed, že objednávku je možné vytvořit i z počítače nebo mobilu.

Podobná restaurace jako 360pizza funguje i v Japonsku. Jmenuje se Ichiran Ramen a také zde dostanete jídlo bez kontaktu s živou obsluhou. V restauraci vás jako první uvítá automat. Vyberete si v něm, jaký typ ramenu chcete, a rezervujete si místo u některého z boxů. Po zaplacení stanovené částky obdržíte lístek, se kterým se usadíte. Po chvíli dostanete hotové jídlo z okénka u vašeho místa.

Automat Churchill

Letošní březen přinesl na poli bezobslužných restaurací další zajímavý přírůstek. Podnik Automat Churchill představuje další z plně automatizovaných podniků. V této restauraci nemusíte čekat dlouhé fronty u pokladny. Při příchodu si vyzvednete čipovou kartu, která vás zároveň vpustí do vnitřních prostor restaurace. Na ni pak zaznamenáváte také veškerou konzumaci. Díky tomu nemusíte ani čekat, až si vás obsluha všimne ve chvíli, kdy si budete chtít dát další pití nebo dezert. V Automatu Churchill máte absolutní volnost v tom, co si dáte a co všechno sníte a vypijete. Vše pak zaplatíte u platebního automatu při svém odchodu.

Anybody

Ač to není jeho hlavní devízou, s bezobslužným systémem se potkáte také v brněnském zážitkovém hotelu Anybody. Celý rezervační i check-in systém probíhá online, takže znuděnou recepční zde nečekejte. Pokud potřebujete před pobytem na místě zadat nebo upravit nějaké údaje, je vám v přízemí hotelu k dispozici digitální kiosek. Stejně tak je samoobslužnými automaty vyřešen i nákup doplňků pro individualizované hry podle pokojů a své gastronomické touhy musíte ukojit pouze v minibaru, dalších automatech nebo v okolních podnicích. V tomhle hotelu personál zkrátka nepotkáte.

S lidskou obsluhou se tedy v restauracích už skutečně nemusíte vůbec setkat. Podle zakladatelů vinárny Cyberdog bude do budoucna kvalitních pracovníků nedostatek, a tak je přerod v plně automatické podniky naprosto přirozený. Jednou možná budeme našim potomkům vyprávět o klasických restauracích s obsluhou jako o úsměvném přežitku z minulosti.

Natálie Markovská, 21. 05. 2019