Demografie Instagramu a UGC aneb Má Instagram smysl?

Business

business Instagram profit

O správné online propagaci podniku se bavíme docela často. Důvodem je, že je to zkrátka čím dál víc potřeba. Už se zdaleka nebavíme pouze o webové stránce, ale kompletním online komunikačním mixu, který obsahuje sociální sítě a platformy pro doporučení. Do gastronomie ze sociálních sítí nejvíce promlouvá Facebook, Instagram, Foursquare a hodnoticí platformy jako Tripadvisor a Google. Dnes to bude celé pouze o jedné sociální síti, která poslední roky ukazuje svoji dominanci.

Instagram – sociální síť, která skočila do hry o něco později než ostatní. Instagram byl spuštěn v říjnu roku 2010, zatímco Facebook začal už v roce 2004, Twitter v roce 2006 a Pinterest jen o půl roku dříve, v lednu 2010. Nyní je však Instagram jednou z nejoblíbenějších platforem na sdílení fotografií, zážitků a poslední dobou také na komunikaci a sledování pořadů skrze Instagram TV.

Proč se Instagramem vůbec zaobírat a o jak silné sociální síti se bavíme? Podle posledních statistik, které tato sociální síť vydala, přistupuje k aplikaci denně 500 milionu uživatelů. Jedná se o třetí nejsilnější sociální síť na světě, jež čítá miliardu aktivních uživatelů měsíčně. Vědět, kdo je na platformě aktivní a jak s aplikací pracuje, je základem pro vaše efektivní uchopení tohoto komunikačního kanálu.

Demografie jako základ

Pochopení demografických údajů vám pomůže odhalit, jestli pro vás může být tento kanál efektivní. Je to vlastně absolutní základ pro rozhodnutí, zda touto cestou jít a investovat do ní vaše marketingové prostředky. Pokaždé, když řeším mix komunikační strategie pro značky, koukáme s klientem na to, kdo je jeho cílová skupina, jaké má zájmy, co nejčastěji vyhledává a také, kde se cílová skupina nachází. Rozhodně neplatí, že musí být na Instagramu každá značka a firma.

Ve funkční marketingové strategii vždy pracujeme s nastavením cílové skupiny, která nám pomáhá k výběru vhodných kanálů, jež v naší komunikační strategii využíváme. Pojďme se podívat, na koho je na této platformě nejlepší cílit a jestli je to vhodné místo pro vaši nabídku.

Přestože má Instagram různorodou uživatelskou základnu, dominantní cílovou skupinou jsou zde mladí lidé. Aktuálně používá Instagram 64 % lidí ve věku 18–29 let. U mladých lidí ve věku 13–17 let je to dokonce 72 %. A proč sledujeme i mladší cílové skupiny? Jednou právě tito mladí lidé budou vaši zákazníci, a pokud budete dobře chápat jejich návyky, pomůže vám to lépe cílit a vaše strategie budou přinášet své ovoce. Cílová skupina ve věku 30–49 let je na této platformě také poměrně aktivní, zde se bavíme o 49 %.

Dá se říci, že poměr mezi muži a ženami je na Instagramu rozložen skoro rovnoměrně. Aktuálně najdete na této platformě 53 % mužů a 47 % žen. Dalším údajem je vzdělání – i k této statistice se dostaneme a může nám například poradit, jakou formou k zákazníkům mluvit. Podle statistik Sprout Social má 78 % uživatelů Instagramu vysokoškolské vzdělání. Pokud trochu zapátráte, najdete také rozložení uživatelů podle příjmu a dalších demografických údajů. Obecně ale můžeme říci, že cílová skupina na této platformě peníze má, a neustále hledá inspiraci, kde a jak je po vzoru svých instagramových hvězd utratit.

Dnes se bavíme, jako vždy, o strategii pro podniky v gastronomii. Proto jistě už sami tušíte, že gastronomie je přesně ten obor, který má na této sociální platformě místo – ať už díky demografii, která naší cílové skupině odpovídá, nebo i díky podstatě platformy. Jen pro příklad, hashtag #food má aktuálně 341 milionu příspěvků.

User Generated Content

Lidé milují sdílet fotky jídla a pití, a inspirovat tak sebe i ostatní. Často člověk vidí lidi v restauracích, kteří si každé jídlo nejdřív vyfotí, než se do něj pustí. Pro váš podnik je to určitě pozitivní, jelikož vám tím uživatelé vytváří tzv. UGC – user generated content (tedy obsah vytvořený uživatelem/zákazníkem).

Jak tento obsah co nejlépe využít? Aby se tento obsah propsal tam, kam má, a inspiroval další uživatele, je dobré vytvořit funkční hashtag, který bude jen pro váš podnik. Vždy myslete na to, aby byl jednoduchý a ideálně ne úplně generický, jelikož pak by se ostatním uživatelům jen těžko selektovalo to, co patří skutečně k vašemu podniku.

Další možností, jak vás mohou zákazníci označit je skrze místo nebo přímo označení vašeho profilu. Označení vašeho profilu můžete dnes již hezky využít například na sdílení zákazníkem vytvořených Instastories. Ušetříte tím svůj čas a Instagram tuto možnost přesdílení nově umožňuje.

Ať už budete nastavovat hashtag nebo váš profil, myslete vždy na jednoduchost. Určitě je potřeba obsáhnout jméno vašeho podniku. Pokud bude zabrané, zvolte ideálně další slovo, které s vaším podnikem souvisí, jako je restaurace, bar, bistro atp. Dá se případně využít také označení „CZ“. Další rozepisování uživatelského jména bývá už většinou komplikované, jelikož si některá slova zákazník s podnikem na první dobrou prostě nespojí. Tím pak zbytečně eliminujete označování a přicházíte o traffic.

Založte si svůj účet ještě dnes, nastavte hashtag a zvyšujte přítomnost vašeho podniku online. A příště se pobavíme o tom, jak jídlo a pití správně fotit.

Michaela Svobodová, 7. 06. 2019