Gastronomické trendy pro rok 2019

Business

#realfood business čaj fermentace trendy

Těžko tomu uvěřit, ale rok 2018 bude brzy za námi. Na konci každého roku se lidé dívají vpřed s nadějí, že nadcházející rok bude zase o trochu úspěšnější než ten předchozí a přinese změny k lepšímu. Úspěch je to, co si přejeme i my pro vás, naše čtenáře, i vaše zákazníky. Rubrika Business je s vámi po celý rok a náš cíl je stále stejný: aby vás bavila a pomáhala. Pojďme se teď společně podívat na rok 2019 a trendy, o kterých se na gastronomické scéně bude určitě mluvit.

Čaj v hlavní roli

To, že se čaj každý rok těší větší a větší oblibě, není nic nového. Nové ovšem bude to, jak o čaji uvažujeme. O čaji stále více lidí smýšlí se stejnou úctou jako o kávě. Práce s čajem v nadcházejícím roce bude využívat všemožných typů směsí, odrůd, způsobů přípravy a také se budou víc a víc komunikovat benefity z tohoto oblíbeného nápoje. Craft tea blending, koktejly s čajem a také nejaktuálnější novinka ze světa, nitro tea na pípě. To vše nás brzy čeká.

Dobré bakterie

Není to tak dávno, kdy málokdo věděl, co je například kombucha (fermentovaný nápoj z čaje). Ta se za poslední roky rozšířila a našla si své zákazníky. Další vývoj bude kopírovat situaci s domácími limonádami a třeba také craftovým pivem. Domácí kombuchy budou již brzy bojovat o své zákazníky. Jejich příprava se bude týkat také prémiových barů, restaurací a kaváren. Netřeba dodávat, že budou podniky rozšiřovat trend fermentace také do svých pokrmů a jejich přípravy – kimchi, okurky, zelí, tempeh nebo třeba kefír – vše najde své místo. Tento trend koresponduje se zvýšením konzumace co nejméně upravených surovin na našich talířích.

Jídlo a dobro

F&B obor není žádným nováčkem v pomoci těm méně šťastným, lidem bez domova nebo lidem, kteří trpí hladem. Co bude ovšem nové, je to, jak moc se budou podniky do těchto aktivit zapojovat. Svět mluví o plastech, udržitelnosti a plýtvání potravin. To vše a mnohem víc bude gastro svět zajímat a podniky se na tyto iniciativy zaměří ještě více než předtím. V poslední době se u nás téma plýtvání potravin otevírá stále častěji a jeho podpoře se propůjčili známé osobnosti i velké značky. Trend bude pokračovat dále a gastronomie nebude lhostejná.

Tech, maso a to ostatní

Víc uslyšíme také o mase. Tedy ne tak úplně o mase, jak jej známe – vývoj náhražek masa zrychluje a jde ruku v ruce s trendem vegetariánství, veganství a především udržitelnosti. Mluvit se bude nejvíce o vývoji „Heme”. Tento produkt vědy by měl být odrazovým můstkem pro využívání ekologických náhražek masa a bílkovin. I přesto, že je už produkt na dobré cestě, na své uvedení do komerční sféry si ještě chvíli počká. Tech-food společnosti hledají také způsob, jak přinést masovou kvalitu do obilných a bramborových proteinů. Milovníci masa se ovšem nemusí strachovat – i klasické maso dostane v budoucím roce patřičný prostor. Trendem pro klasické hovězí budou speciality jako Vegas strip steak z ramenní části, Merlot cut z paty nebo Bavette ze spodní části svíčkové.

Z farmy na stůl vol. 2

Farmářské potraviny už nějaký čas vévodí všem trendům a motá se kolem nich v podstatě vše. Umění řemesla (craft) bude trendem i nadále. V čem bude tato tendence jiná? Posune se dál, jako vše. Už teď můžeme vidět, že si restaurace samy pěstují své bylinky nebo třeba chilli. Nejnovějším trendem pro restaurace je vytvoření vlastních zemědělství, která jdou ruku v ruce s jejich požadavky. Světové restaurace ukazují, že se dá jít ještě dále, a některé začínají samy pěstovat zeleninu nebo ovoce využívané v jejich menu. Zdá se vám to nemožné? Zkuste začít bylinkovou skalkou na vaší zahrádce – minimálně vám to tam hezky provoní.

Vege si říká o místo

Dnes nebudeme mluvit o trendu vegetariánství jako takovém. O tom už bylo napsáno dost, a ještě dost napsáno bude. Příští rok se podniky zaměří na skladbu menu a to, jak k tomuto trendu přistupovat. Pryč jsou časy, kdy restaurace s vegetariánem nebo veganem „bojovaly“. Moderní restaurace nabízí rostlinných alternativ stále více, v některých podnicích dostává vegetariánská nabídka i 50 % prostoru v menu, a stává se tak skoro jeho základem. Tato tendence bude v dalším roce ještě silnější a restaurace budou muset na očekávání zákazníků reagovat. Vegetariánská nabídka se stává součástí degustačních menu a rozrůstá se také ve fine-dining segmentu.

Od domácího krbu do restaurace

V době zrychlené, závislé na online a mobilních objednávkách jídla a pití, se hosté přesunuli k domácímu krbu. Doma je dobře, máme svůj klid a pohodlí. Nicméně se vytratila složka prožitku a zážitku, stejně jako budování vztahů a sociální interakce. V příštím roce se predikuje návrat hostů zpět do podniků. Hosty přestane bavit rozbalování plastových krabiček a s ohledem na naši planetu a trendy jako „less plastics” a „zero waste” si zase rádi vychutnají jídlo v restauraci.

Globalizace v kuchyni

Před několika lety proběhl Evropou trend asijské kuchyně. Od japonské přes vietnamskou až po korejskou. V České republice stále vídáme nově otevřené podniky zaměřené právě na asijskou kuchyni. Na příští rok se hlásí o slovo kuchyně latinskoamerická. Ceviche, arepas, pisco sour anebo michelada mexicana – jmenujeme jich jen pár, ale můžete si být jisti, že tento trend promluví v následujících letech také na českém trhu. Vzniknou nové restaurace a stávající tyto pokrmy pomalu zařadí na svá menu. Zajímá vás, čemu naopak fandí v latinské Americe? Prim hraje kebab, falafel, hummus a kuchyně středního východu.

Zdá se vám to málo? Nebojte, je spousta dalších trendů, které budou v roce 2019 pokračovat a navazovat na předchozí úspěšné roky.

Jedním z nich bude třeba zdravé mlsání. Zdravý životní styl je něco, na co podniky a obchody už několik let reagují. Oříšky, sušené ovoce, čerstvé ovoce, semínka a koření. S tím vším se momentálně při přípravách dezertů pracuje. Řasy, květy a klíčky jsou už běžnou součástí pokrmů i nápojů. 

Vědomá strava je další tendence, která se stravy a produktů dotýká. Jedná se o vytvoření rovnováhy mezi tělem a myslí prostřednictvím toho, co každý den jíme. Spotřebitelé si stále více uvědomují původ potravin a není jim to lhostejné. Od výrobců očekávají především transparentnost v označování složení produktů, využitých procesů a kvality výrobků.

#Realfood hashtag už na vás určitě někde vyskočil. Jedná se o iniciativu označování na sociálních sítí a snahou je nakupovat pouze lokální, ekologické produkty s důrazem na zachování udržitelných zdrojů.  Se sloganem „more market less supermarket” se jedná o podporu nákupu „opravdu skutečných” potravin.

Doufáme, že pro vás tento seznam bude hezkou inspirací, v čem váš podnik posunout, čemu se začít více věnovat anebo co si zkusit příště v podniku objednat. A co si z toho tedy pro příští rok odnést? Jezte a pijte co chcete, o co si vaše tělo řekne, a hlavně buďte šťastní. Pro nás ve Spirit magazínu je to hlavně o prožitku a lásce k jídlu a pití bez výjimky.

Michaela Svobodová, 4. 12. 2018