Restaurace bez stálých zaměstnanců. Sci-fi, nebo blízká realita?

Business

business gastronomie profit zaměstnanci

Žijeme v době zrychlené poptávky. A je úplně jedno, o jaké zboží nebo službu se jedná. Všichni chtějí všechno ideálně hned, čekání na cokoliv pomalu vychází z módy. Firmy a značky musí umět rychle reagovat, přizpůsobit se poptávce a ideálně doručovat nejrychleji, jak jen dovedou. Není ničím novým, že tento trend postihl nejen odvětví prodejů, ale také další oblasti jako hotelnictví nebo taxislužby. Kdo by neznal Uber, který na tom postavil obrovský byznys. Čekání na taxíka 20 minut je již pro spoustu lidí naprosto nemyslitelné. „Uberizace“ se však začíná dotýkat i gastronomie.

Vy, jako vlastníci a manažeři podniků, to také nemůžete dál přehlížet. Už jen proto, že se trend rychlé poptávky dotýká čím dál více i gastronomie. Možná se ptáte, jak se tato tendence může prolínat do gastronomie, kde je naopak důležité nic neuspěchat? Do restaurací a kaváren, které by měly být oázami klidu a možnosti zastavení se? Odpověď je jednoduchá – tento trend se netýká až tolik vašich hostů (i když v některých typech podniků jistě ano) jako zaměstnanců.

Už jste to určitě zažili. V blízkosti vašeho podniku se objeví neplánovaná akce, třeba sportovní turnaj, nebo se změní předpověď počasí a vy nevíte, kdo by na poslední chvíli obsloužil vaši rozlehlou zahrádku. Všichni v gastronomii také známe velmi běžný jev „no-show“, kdy se zaměstnanec na směnu prostě z ničeho nic nedostaví. Zkrátka potřebujete rychle dalšího číšníka, nejlépe hned teď. Byla by totiž škoda přijít o byznys jen proto, že vám chybí jeden člověk.

Podniky situaci s chybějícím personálem řeší většinou dvěma způsoby. První z nich je velmi ambiciózní a pracuje s tím, že se podnik s menším počtem zaměstnanců snaží vytěžit plnou kapacitu podniku. Toto řešení není vždy úplně šťastné, jelikož většinou docílíte naštvaných stresovaných zaměstnanců a osekáváte také kvalitu servisu. Druhý způsob je, že zavřete část podniku a hosty odmítáte. Ať už se rozhodnete jakkoliv, je dobré si říci, že existuje ještě třetí varianta. O té se v našich končinách teprve mluvit začíná a my věříme, že se o ní ještě mluvit bude.

Aplikace! Zní to už skoro jako klišé moderní doby, kdy nám aplikace vyřeší skoro každý problém. S tímto problémem ale opravdu pomoci může. V zahraničí funguje již velké množství aplikací, které problém chybějících zaměstnanců dokáží bez zbytečných okolků vyřešit.

Jak to funguje jinde?

Prvním příkladem je aplikace Jitjatjo, která vám garantuje zaměstnance do jedné hodiny a zarezervujete si jej do 30 sekund. Zní to jako sen? Nekončíme. Další výhodou aplikace je garance kvality odvedené práce, tracking hodin v reálném čase a možnost opakovaného objednání zaměstnance, jste-li s ním spokojeni. Další věc, kterou u každého uchazeče vidíte, jsou jeho zkušenosti, jeho úroveň profesionality a další dovednosti, které pro danou práci potřebuje. Netřeba dodávat, že si navzájem po zkušenosti udělíte hodnocení, které pomáhá vám i ostatním při výběru v budoucnu. Skvělé je, že aplikace funguje stejně snadno jako třeba objednávání jízd přes Uber.

Další aplikace, která pomůže při zaplňování „mezer“, je Jobletics. Aplikace se chlubí novým přístupem pro nábor zaměstnanců do hospitality, retailu a služeb. Aplikace se snaží především o pochopení problémů, se kterými se obě strany při práci a jejím hledání potýkají. Pro zaměstnance to může být třeba nejistota, že nedostanou zaplaceno za odvedenou práci. Pro podniky především to, že se člověk neukáže na přidělené směně nebo nedodržuje pracovní pravidla. Jobletics se zaměřuje na vše, co může podnik potřebovat od barbacků a umývače nádobí přes číšníky až po hostesky a recepční.

Příkladem dalších řešení v zahraničí je aplikace Wonolo, která pokrývá kromě gastronomie také další odvětví. Najdete zaměstnance například do přepravy osob a zboží, retailu, na eventy, úklid, a dokonce do administrativy. Tato aplikace je dominantní v USA a neustále roste.

A co u nás?

V našich končinách bohužel ani jedna z těchto aplikací zatím nefunguje, ale čas ukáže, jestli do Česka zavítají stejně jako před časem třeba aplikace Uber, Wolt a Airbnb. V Česku můžete v poslední době pozorovat aplikaci Grason, která staví na podobném principu jako třeba zmíněné Jitjatjo. Najdete zaměstnance rychle, zachráníte směnu, vidíte hodnocení a také jeho doporučení. Co na aplikaci oceňujeme, je, že zaměstnanec hodnotí také podnik, ve kterém na směně byl. Jednoduchá aplikace vám pomůže najít personál jako mávnutím kouzelného proutku. V Praze ji už využívá velké množství podniků.

Práce v gastronomii vždy byla a bude o dvou stranách. Zaměstnanec a zaměstnavatel musí najít vzájemnou důvěru, respekt a také správnou motivaci. Pokud se vám přece jen kvalitní personál najít nedaří, zkuste tuto gastro vychytávku – aspoň na chvíli. Nepřicházejte zbytečně o svůj profit.

Michaela Svobodová, 3. 05. 2019