Rozvoz jídel: jaké faktory zvážit, než se do něj pustíte?

Business

business profit rozvoz take away

Není to tak dávno, co do oboru gastronomie vstoupil nový a velmi silný trend – rozvoz nabídky restaurací. Určitě si všichni pamatujeme, že ještě pár let nazpět řešilo svůj vlastní rozvoz jen pár vybraných restaurací. Pro většinu podniků se jednalo o logisticky a také finančně náročnou službu a čekací doby byly standardně hodina a více. Aplikace jako Dáme Jídlo, UberEats a třeba také Wolt těmto podnikům výrazně ulevují, mění tento trh a zkracují čas na dovážku. My se dnes společně podíváme na to, jaké faktory zvážit, než se do toho pustíte, a jaké trendy lze v tomto odvětví očekávat.

Možná vás to překvapí, ale rozvoz a take-away nabídka není vždy nutná a není vhodná pro každý podnik. I když se čas na doručení jídla k zákazníkovi výrazně zkracuje, vždy musíme uvážit, jestli naše jídlo, které chceme k zákazníkům dostat v potřebné kvalitě, rozvozem netrpí.

Představte si, že máte nový podnik. Rozvozové služby jsou lákavým nástrojem, jak vykrýt „hluchá období“ a zvýšit povědomí o vaší nabídce. Než se však finálně rozhodnete podnik zapojit, zkuste zvážit následující faktory:

Kapacita

Pokud budete mít nacpanou restauraci k prasknutí a dorazí objednávky z rozvozových aplikací, koho necháte čekat – rozvoz, nebo hosty v restauraci? Položte si otázku, jak velkou kapacitu je vaše kuchyně schopná odbavit v jednu chvíli. Vždy si zvažte kapacity, ať pak zbytečně netrpí ani rozvoz, ani vaši hosté u stolu. Vezměte v potaz, že s některými rozvozovými službami se můžete domluvit na rozvozu pouze na určité časy, a tím se můžete vyhnout „katastrofě“, která může hrozit například v době obědových menu. Sami sebe se také zeptejte, za jakým účelem si rozvoz zřizujete – má to být stěžejní kanál pro váš business, nebo jen doplněk?

Nabídka

Než s rozvozovými službami začnete, je potřeba zvážit, jakou nabídku pro tento kanál zvolíte. Určitě promyslete, jaké jídlo je pro převoz vhodné, a také se zkuste podívat, jak bude vypadat v krabičce třeba za hodinu. Vžijte se do role zákazníka, ke kterému jídlo dorazí třeba za 40–60 minut. Bude burger houska rozmočená od omáčky a šťávy z masa? Bude jídlo pořád teplé, nebo si jej zákazník bude muset sám znovu ohřát? Než finálně nabídku pro rozvoz sestavíte, zkuste tento malý test a uvidíte, jestli byste jako zákazníci byli s takovou donáškou spokojený. Opět si řekněte, k jakému cíli má nabídka rozvozu sloužit – chcete zvýšit povědomí o vaší restauraci a získat nové zákazníky? Tak si dejte opravdu záležet, jaký první dojem jim připravíte. Vězte, že pokud zákazník nebude napoprvé spokojený, nejen že si od vás už nic neobjedná, ale s fyzickou návštěvou podniku se také můžete nejspíš rozloučit. Snažte se udržet stejnou kvalitu, jako nabízíte u vás v podniku.

Konkurence

Určitě jeden z bodů, na které byste neměli zapomínat. Než s některou ze služeb začnete spolupracovat, podívejte se, jak velkou cílovou skupinu aplikace oslovuje a kdo by byl vaší přímou konkurencí. Nejen počet aktivních zákazníků je rozhodující, ale také to, kolik konkurentů vašeho zaměření v aplikaci už najdete.

Prezentace

Pokud už víte, kdy budete rozvážet, co budete nabízet a kde, je potřeba vytvořit také kvalitní prezentaci pro vaši nabídku. Zní to jako samozřejmost, ale dobře nafocená nabídka je pro tyto služby opravdu klíčová. Pokud nevíte, jak to správně udělat, nevěšte hlavu – většina těchto firem má fotografy, kteří mají zkušenosti a za poplatek vám kvalitní a funkční prezentaci vytvoří.

Packaging

Dalším pilířem kvalitní prezentace je funkční packaging pro váš rozvoz. Před spuštěním celého procesu musíte vědět, že máte kvalitní menu boxy, ze kterých vám jídlo nevyteče a které hrají pěkně dohromady s vaší nabídkou a celým konceptem restaurace. Málokdo je šťastný, když dostane svůj oběd v klasickém menu boxu, ze kterého poslíček polovinu po cestě vylije.

Kam bude trend mířit dál?

Ať už se pro rozvoz rozhodnete, nebo nikoliv, je potřeba říci, že tento trend bude do gastronomie promlouvat stále více. Hlavními směry, které budou tento trend pohánět dál jsou:

  • Millennials jako hlavní kupní síla.
  • Technologie, které do gastronomie vstupují (budoucností je například objednání přes virtuálního asistenta, Tweet, objednávka přes smartwatch, Smart TV a podobně).
  • Moderní možnosti doručení (v současnosti se firmy věnují testování doručování přes drony a roboty).
  • Big Data (data pomáhají a do budoucna budou pomáhat ještě více, přizpůsobovat nabídky na míru a pracovat efektivně se zákaznickými databázemi a základnami).

Michaela Svobodová, 3. 07. 2019