Síla fotografie

Business

business fotografie Instragram profit sociální sítě

Pokud si projedete feed Instagramu nebo Facebooku, už se vám v dnešní době nestane, že by na vás nevyskočila alespoň jedna fotografie jídla nebo pití. Skoro se zdá, že se svět zbláznil a všichni povinně postují, co dnes jedli nebo pili. Některé podniky dokonce začaly na tento trend reagovat a aranžují pokrmy tak, aby byly co nejvíce zajímavé a fotogenické právě pro tyto instagramové „photo-food huntery“.

Krásnou prezentací pokrmů ale snaha barů, kaváren a restaurací nekončí. Fotografie již v dnešní době funguje také jako hlavní vizitka každého podniku. Tlak na podniky a poptávka po kvalitní prezentaci jejich menu je v posledních letech vidět stále více a my se dnes podíváme na to, jaká je role fotografie jídla a pití v rámci prezentace podniku. Na závěr pro vás máme pár tipů na to, když se do focení jídla a pití pustíte sami.

Kdy hon za dokonalou fotkou jídla začal? Známá česká food fotografka Renáta Muchová, která v současné době fotí pro restauraci U Matěje, Zas a znova nebo Kogo Group, říká, že trend focení tu byl už dříve a sociální sítě jen pomáhají dostat k nám fotografie blíž. „Co se týče restaurací a jejich zájmu o profesionální fotografii, to tu bylo od samého počátku. Každý podnik se snažil mít precizní fotografie k prezentaci svých pokrmů. V momentě, když se rozmohl internet, začaly se fotografie používat na webové stránky a s rozmachem sociálních sítí se z toho stal denní chléb. Jenže v dnešním světě už strávníka neuspokojí hezky nasvícené jídlo z menu. Tohle úzce souvisí také se změnou chování hostů, kteří více a více využívají digitální technologie a aplikace. Vysoká kvalita fotek z mobilních telefonů a aktivita uživatelů, blogerů a influencerů vytváří přirozený tlak na všechny gastronomy podávat dobrý výkon, lepší než ostatní.“

Zní to už skoro jako povinnost – bez kvalitních fotek jídla a pití je to pro podniky v rámci konkurence podstatně těžší. Než si řekneme nějaké tipy na focení, zkusme pochopit, proč má fotka takovou sílu v rámci marketingu a prezentace naší nabídky. Renáta k síle fotky dodává: „Fotografie má krásnou vlastnost. Dokáže vyjádřit auru podniku a toho, co nabízí. Posiluje to vztah hosta k podniku a k lidem, kteří se o něj starají. Prezentace na sociálních médiích prodlužuje zážitek hosta a host – i když sedí doma – je neustále součástí života podniku a jeho stylu. Restaurační zařízení tak nesdílí jenom fotografie, ale celý svůj příběh.”

Jedno je jasné – fotografie je velmi silný nástroj, který můžete k prezentaci vaší nabídky využít. S kvalitní fotografií dokážete zákazníkovi nejen představit položku z nabídky, ale také vytvořit emoci a zprostředkovat příběh, který za vaším podnikem stojí. Možnosti, jak se dostat ke kvalitní fotce jsou v podstatě dvě: najmout si profesionálního fotografa, nebo se do toho pustit sám. Pokud se rozhodnete začít po vlastní ose, připravila pro vás Renáta pár tipů, jak začít.

Nejprve si řekněme, co budete potřebovat:

  • Kvalitní fotoaparát (případně dobrý smartphone) je základem pro kvalitní fotku. V dnešní době najdete velký výběr kvalitních smartphonů, se kterými se již dá relativně dobrá fotka udělat.
  • Směr – je potřeba si říct, proč chceme sociální sítě dělat a co chceme sdílet. Budou to jen fotografie jídla? Nebo budeme ukazovat také zákulisí naší přípravy? Ukážeme lidi, kteří za tím vším stojí? Předtím než začnete obsah vytvářet, rozmyslete si, jakým způsobem chcete podnik zákazníkům prezentovat a co bude váš příběh.
  • Jednotná koncepce pro všechny fotografie i komunikaci ven. Celá komunikace pak působí uceleně, elegantně a jednotně.

Pokud vše výše uvedené máte, můžeme přejít k focení. Tam není radno podceňovat především tyto tři body:

  • Food a Drink styling. Jak naaranžujete talíř, bývá zásadní. Dejte si s tím záležet a věnujte tomu potřebný čas. U jídla i pití je třeba myslet na úhel, ze kterého jídlo nebo pití fotíme. Každé jídlo může vyžadovat jiný úhel – například burgery se fotí z boku, aby vyniklo vše, co v nich je. Dekorace nám pomáhají vytvářet emoci a předávat náš příběh. V rámci stylingu můžete použít suroviny, příbory, ubrousky, prkýnka, … Možností je spousta. Doporučení fotografů bývá využívat především neutrální barvy pozadí.
  • Nasvícení. Fotografové jídla a pití se shodují, že denní světlo je pro fotografie nejvhodnější. Při focení na denním světle si však dejte pozor na stíny.
  • Kompozice a úprava fotografie. Práce s kompozicí už vyžaduje trochu citu a zkušenosti, ale na internetu najdete spoustu tipů a tutorialů, jak si s tím poradit. Důležité je vědět, jak chcete, aby vaše fotky vypadaly a jaký styl budete používat. Na úpravu fotografií pak použijte některý z foto-editorů jako Photoshop.

Na závěr Renáta dodává: „Za mě nejlépe fungují fotografie na denním světle, čistý talíř a lidský prvek. Sdílet s lidmi trochu zákulisí. Nebát se ukázat kuchaře a servis při práci. A hlavně, nejdůležitější ze všeho je dělat to s láskou a nebrat to jako povinnost dnešní doby.“

Autor fotogarií: Renáta Muchová

Michaela Svobodová, 4. 08. 2019