Suchej únor: únor bílý, játra sílí

Inspirace

suchej únor

Dopřát si pravidelně skleničku nebo dvě je naprostou samozřejmostí pro téměř milion a půl Čechů. Ať už se jedná o víno, pivo nebo něco tvrdšího, denně si dá skleničku alkoholu na 600 tisíc lidí a asi 100 tisíc pak pije víc, než je zdrávo. A to je samozřejmě problém. Problém, který se plíží pomalu a potichu. Zprvu to nikomu nevadí, ovšem časem se může proměnit v devastující závislost. Češi toho vypijí dokonce víc než průměrní Evropani.

Suchej únor. Česká iniciativa, která se snaží právě v rámci druhého měsíce v roce podpořit už po sedmé lidi v abstinenci nebo alespoň ve výrazném omezení alkoholu. Myšlenka je to vlastně naprosto jednoduchá – na měsíc se vzdejte jakéhokoliv alkoholu. Nic víc, nic míň. Váš organismus si odpočine, hlava se vyčistí a sami na konci měsíce zhodnotíte, zda se k alkoholu vrátíte či nikoliv.

Pojďte „sušit” společně

Iniciativa Suchej únor vznikla naprosto nezávisle už před sedmi lety. Akci každoročně pořádá Liga otevřených mužů (LOM) ve snaze prověřit vztah lidí k alkoholu a změnit zaběhlé návyky. Ve světě potom existuje naprosto totožný program, ovšem s názvem Dry January. Myšlenka je i v tomto případě stejná.

Češi by měli alkohol omezit

Možná se vám zdá taková aktivita naprosto zbytečná, ovšem průzkumy a statistiky hovoří jasně. Průměrný Čech ročně vypije 14,4 litru čistého alkoholu. Nelichotivé statistice přitom nevévodí pouze dospělí, jak si každý myslí a jak by tomu taky mělo být, ale také děti. Podle dřívějších průzkumů zkusilo alkohol až 96 % šestnáctiletých. A bohužel čím dříve člověk alkohol okusí, tím větší je šance, že se na něm stane závislým.

„Vysoká rizika spojená s pitím alkoholu se v ČR objevují u více než milionu lidí. To je zhruba 15 % dospělé populace. V podstatě každý sedmý dospělý člověk, kterého potkáte v tramvaji nebo na ulici, je zralý na konzultaci s adiktologem,“ popisuje situaci s alkoholem v ČR Prof. Michal Miovský z KAD.

Nejsou to ale jen zdravotní problémy, které s alkoholem souvisí. Každý rok pod vlivem alkoholu havarují čtyři tisíce řidičů. Pití se také výrazně podepisuje na kriminalitě, ročně jde o více než 11 tisíc trestných činů.

Mohou za alkoholismus sociální sítě?

Facebook, Twitter, Instagram. Sociální sítě přetékají fotografiemi či obrázky vyčerpaných žen i mužů upíjejících víno z obří skleničky. „Jste unavení z práce? Nalijte si sklenku vína,” hlásá barevný příspěvek na Facebooku. Snímky často doprovází rádoby vtipné popisky, jako „technicky vzato, nepiju sama, když jsou doma děti”.

A kdo chce být cool, přidá si takovou fotografii na svůj profil taky. Není proto divu, že mnoho lidí spadá do závislosti na alkoholu právě díky sociálním sítím. Ve společnosti se zkrátka zakořenilo všudypřítomné přesvědčení, že je přijatelné, předpokládané a zábavné, když si lidé dopřejí skleničku denně, nebo víc, aby zvládli den.

Jenže z nevinné zábavy se vyklubal velký problém. Mnoho lidí si totiž neuvědomuje, že už jedna sklenička vína denně je podle Střediska pro kontrolu chorob pokládána za středně silné pití.

V roce 1951 byl alkoholismus považován Světovou zdravotnickou organizací za medicínský problém. Alkohol vždy byl, je a bude toxická, omamná a návyková látka. Zpráva Světové zdravotnické organizace mluví o alkoholu naprosto jasně: „Ze všech drog právě alkohol připraví lidstvo o nejvíce let života.” Podle odhadů této organizace má až přes 60 kategorií chorob spojitost s konzumací alkoholu, přičemž u některých stavů je alkohol doslova bezprostřední příčinou.

Sdílení zážitků, zkušeností, tipů

Pokud i vy sami pociťujete, že si dopřáváte alkoholu až příliš často a ve velké míře, můžete se samozřejmě do výzvy Suchej únor taktéž zapojit. Je to zcela dobrovolné. Jestliže si během výzvy budete připadat osamoceně, můžete se přidat také do facebookové skupiny Sušíme!, kde společně s ostatními účastníky výzvy můžete sdílet své zážitky, zkušenosti nebo tipy ze suchého února. Zároveň se zde můžete s ostatními podporovat a tím snáze výzvu splnit. Případně je možné se zaregistrovat přes webové stránky projektu (Registrační poplatek činí 100 Kč, 250 Kč, nebo 5 000 až 15 000 Kč, podle toho, zda se registrujete sami nebo s někým. Veškerý výtěžek potom putuje na realizaci projektu a dobročinné aktivity. Nepomůžete tedy jenom sobě, ale také potřebným.) a následně vás čekají tipy na cvičení, soutěže, suchý pití, trička a trenky i rady od psychologů.

Osobní přínosy projektu Suchej únor

Zvažujete účast v tomto projektu? Říkáte si, jaký to pro vás bude mít vůbec smysl? Suchej únor tady určitě není od toho, aby vás „načapal na hruškách”. Projekt má za cíl dát si na měsíc pauzu od alkoholu. Díky tomu poznáte, jak moc své pití ovládáte a jak moc alkohol ovládá vás.

„Pokud někdo nezvládne měsíc bez alkoholu, může to znamenat, že se pití pro takového člověka stalo anebo někdy v budoucnu může stát závažným osobním problémem. Hranice mezi vědomě regulovaným pitím a závislostí je velmi tenká a je zcela na místě, pokud se člověk o své zkušenosti pobaví s odborníkem,” říká k tématu Michal Miovský.

Oblíbené nápoje v atraktivnějším hávu

Samozřejmě se ale nemusíte navždy úplně vzdát svých oblíbených nápojů. Existuje totiž celá řada vynikajících drinků, které vás osvěží úplně stejně jako ty alkoholické, akorát neobsahují ani špetku alkoholu. Už není nutné zůstávat u kávy, čaje či přeslazených limonád. Dnešní nabídka nejrůznějších nápojů předkládá podobně pestrý chuťový profil, jaký mají skutečné destiláty.

Prvním, kdo se nechal tradičními destiláty inspirovat, byl Ben Branson. Založil značku Seedlip – historicky první nealkoholický nápoj s chutí alkoholického drinku na světě. Výrobek na sebe s odezvou od ostatních výrobců nenechal příliš dlouho čekat a záhy se vynořila rozsáhlá nabídka dalších nealkoholických nápojů s chutí alkoholického drinku.

Loni byly kupříkladu představeny hned tři nealkoholické giny – Labdanum od anglické palírny Surendran & Bownes, Herbie Virgin z dánské Herbie Distillery a španělský GinSin dostupný rovnou ve třech variantách. A to je samozřejmě pouze vrcholek ledovce. Nealkoholických piv, míchaných drinků nebo destilátů je dnes na trhu mnohem, mnohem více. Doba pití nealkoholických nápojů vyloženě přeje.

Měsíc bez alkoholu pro každého

Studie potvrzují, že abstinenční chování po dobu jednoho měsíce snižuje krevní tlak a hladinu cukru v krvi, zlepšuje spánek, koncentraci a pomáhá zhubnout. Zkuste i vy změnit na jeden měsíc své zažité stereotypy a zvyky. Pojďte vyměnit alkohol za nealkoholické nápoje. Vyzkoušejte výzvu Suchej únor, třeba i v březnu.

Natálie Markovská, 9. 02. 2019